معرفی خدمات محصولات ارتباط با ما
 

نقش موتور جستجو گوگل در مدیریت افکار عمومی

گوگل و یاهو کمتر ازده سال است که کار اصلی خود را بر روی موتورهای جستجو متمرکز کرده اند اما سابقه موتورهای جستجو به حدود هفده سال پیش می رسد.

● مقدمه

گوگل و یاهو کمتر ازده سال است که کار اصلی خود را بر روی موتورهای جستجو متمرکز کرده اند اما سابقه موتورهای جستجو به حدود هفده سال پیش می رسد. کمی پس از آنکه بهره برداری همگانی از اینترنت در آمریکا آغازشد، اولین موتور جستجوی اینترنتی با نام وندکس آغاز به کار کرد. اما اولین موتور جستجوی اینترنتی معروف را دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) با عنوان لیکوس (Lycos) ساخت که تا چندی پیش به عنوان یکی از مراجع اینترنتی مورد استفاده کاربران اینترنت قرار می گرفت.آلتاویستا دومین موتور جستجوی محبوبی بود که پس از آن به کاربران اینترنت معرفی شد.همزمان با رشد سایت های اینترنتی، از تنها چند سایت در سال ۱۹۹۱ که متعلق به کاخ سفید و سازمان ملل بود، به میلیونها سایت اینترنتی در پایان دهه نود، یاهو به عنوان محبوب ترین موتور جستجوی اینترنتی وارد بازار اطلاعات شد. در سال ٢٠٠١، گوگل وارد این بازار شد و به سرعت بازار موتورهای جستجوهای جهان را به خود اختصاص داد.

● معرفی موتورهای جستجوگراینترنتی

در ادامه ۱۱ موتور جستجوی مشهور جهان معرفی می گردد. اطلاعات مربوطه در این خصوص از تلفیق و ترکیب دو سایت IR SEO و سازمان کتابخانه ها - موزه ها و مرکز اسناد (استان قدس رضوی) به دست آمده است:

Alltheweb یک موتورجستجوی خیلی بزرگ که اعتبار و عمومیت زیادی دارد. درسال ۲۰۰۲ ظاهراً یکی از مهمترین رقبای Google بشمار می رفت . در یک بررسی صورت گرفته توسط Pandecta magazine ، که در چهارمین سه ماه سال ۲۰۰۲ انجام شده است ، تخمین زده شده است که alltheweb دومین و بزگترین پایگاه داده را دارد , همچنین در تست ارتباط نیز خوب کار میکند و بعد ازگوگل و wisenut در رتبه سوم است. اما در تست سرعت معمولا شکست میخورد.

Altavista : موتورجستجوی پیشگامی است که توسط overture درفوریه ۲۰۰۳ خریداری شده است. آلتاویستا یکی از جامعترین موتورهای جستجو در وب است که امکان جستجو در صفحات و گروه های خبری را فراهم آورده است . این موتور جستجو هر صفحه از یک سایت رابه منزله یک مدرک ئر نظر می گیرد و واژه های نمایه سازی را از هر صفحه برمی گزیند . بر این اساس واژه های بسیاری نمایه سازی می ش.ند . این شیوه موجب می شود در برخی جستجوها منابع یا مدارک زیادی بازیابی شوند به عبارت دیگر از ضریب بازیافت بسیار بالایی برخوردار است . این موتور جستجو دارای دو شیوه جستجوی ساده و پیشرفته است . در جستجوی ساده چنانچه چند واژه بدون ترکیب منطقی وارد شوند موتور جستجو پیش فرض بولی OR را اجرا خواهد کرد . جستجو می تواند به وب سایت های زبانی خاص محدود شود . این موتور جستجو علاوه بر زبان انگلیسی بسیاری از وب سایت های به زبان های مختلف دنیا مانند چینی ، ژاپنی ،فرانسوی ، ایتالیایی ، آلمانی ، فرانسوی ، روسی و...را تحت پوشش دارد . این موتور جستجو همچنین خدمات ترجمه خودکار را به یاری نرم افزار SYSTRAN عرضه می کند . عبارت های جستجو یا وب سایت ها از انگلیسی به فرانسوی ، ایتالیایی ، پرتقالی و اسپانیولی و برعکس ترجمه میشوند . نتایج جستجو را می توان به صورت معمولی ، فشرده و یابا جزئیات بیشتر مشاهده کرد .

Ask jeeves یک موتورجستجوی نسبتاً عمومی است. ادعایش برای شهرت این است که به شما اجازه میدهد تا بجای استفاده تنها از کلمات کلیدی بتوانید درخواست خود را بصورت یک سئوالات متنی توضیحی واردکنید. Ask jeeves ازteoma ، overture و ODP نتایج جستجو را دریافت میکند.

Excite : یکی از موتورهای اصلی جستجو است.

Google : بزرگترین ، سریعترین و دقیقترین موتور جستجو است . گوگل با سیستم pagerank خودش مشهور است. یکی از کارآمدترین موتورهای جستجو است طی سال های اخیر توسعه یافته و وب سایت ها ، اخبار، مدارک تصویری ، امکانات (pdf) اسناد دولتی را بازیابی می کند دارای جستجوی ساده و پیشرفته است درجستجوی پیشرفته می توان از انواع عملگرهای منطقی استفاده کرد در صورتیکه چند کلمه بدون اعمال ترکیب منطقی وارد عنوان سوند عملگر دقیق ترAND پیش فرض جستجو محسوب می شود برای جستجو می توان عبارت جستجو را داخل گیومه "" قرار داد این موتور جستجو علاوه بر جستجوی کلید واژه ای دارای راهبرد جستجوی موضوعی است که درآن اطلاعات منابع تحت پوشش به صورت طبقه بندی شده ارائه می شوند نتایج جستجو به صورت رتبه بندی شده همراه چکیده ای از محتوای اطلاعاتی سایت های عرضه می شود این موتور دارای امکانات وسیعی برای اولویت یا محدود کردن جستجوهاست می توان جستجوها را به زبان ، محل جستجو یا منابع خاص محدود کرد .پایگاه اطلاعاتی این موتور جستجو شامل اخبار و گروه های خبری ، فهرست های پستی و صفحات وب می باشد . این نرم افزار فرآیند جستجو و بازیابی اطلاعات را با پیوند خودکار فرامتنی ، دسته بندی موضوعی و چکیده سازی تکمیل می کند جستجوی انواع اطلاعات نظیر شغل ، آموزش ، سرگرمی ، ورزش و ..... از طریق کانال های مختلف زیرمجموعه های مربوطه امکان پذیراست . اکسایت نتابج جستجو را براساس میزان ارتباط آنها با واژه مورد جستجو رتبه بندی می کند و برای آگاهی از محتوای هر صفحه توصیفی کوتاه از آن نیز ارائه می شود .

Hotbot : یک موتورجستجوی نسبتاً عمومی است ، اگرچه محبوبیت آن شدیدا با تسلط پیدا کردن گوگل کاهش یافته است. Hotbot یکبار گزارش شده است که بزرگترین پایگاه داده را در اختیار دارد. دریک بررسی صورت گرفته توسط pandecta magazine تخمین زده شده است که چهارمین پایگاه داده بزرگ را بعد ازگوگل ، alltheweb وwisenut دارد . hotbot به منظور رسیدن به سرعت از فن آوری محاسبه موازی بهره برداری میکند ( شبکه ایستگاه های کاری ). زمانی که شما قدرت محاسبه ترکیبی این مولفه های کوچکتر را اضافه میکنید، شما کارایی طبقانی ابرکامپیوتر را به دست می آورید.

Lycos : خود را به عنوان یک موتورجستجو مطرح کرده است و در اواخر دهه ۹۰ دارای رتبه بالایی از لحاظ محبوبیت بین کاربران اینترنتی بوده است.

این موتور جستجو که از ابزار جستجوی قدیمی محسوب می شود صفحات وب را به صورت هفتگی در پایگاه اطلاعاتی (نمایه ) خود روز آمد می کند . پایگاه های اطلاعاتی این موتور جستجو شامل صفحات وب ، گوفر و فایل های قابل انتقال می باشد . این موتور جستجو عنوان ، سر عنوان ها و عناوین فرعی ، بیست سطر نخست و مهمترین ۱۰۰ واژه وب سایت ها را نمایه سازی میکند . علاوه بر جستجوی مدرک ، توانایی جستجوی تصاویر و فایل های صوتی را نیز داراست

Overture : بزرگترین و عمومی ترین موتورجستجوی PPC است , که قبلاً به عنوان GoTo شناخته شده است.

Teoma : یک موتورجستجوی نسبتاً جدید است . ( درمقایسه با oldies‌مانند altavista )

Yahoo : یکی ازاولین و دوست داشتنی ترین دایرکتوریهای وب است. یاهو به عنوان شناخته ترین موتورهای جستجوی موضوعی به شیوه سلسله مراتبی یا درختی طراحی شده و هزاران سایت صفحه یا مدرک ، گروهای خبری و نشانه های الکترونیکی افراد و سازمان ها رادریک ساختار سلسله مراتبی موضوعی و جامع آماده بازیابی کرده است دارای رده های اصلی و فرعی موضوعی است و جستجو به صورت تقسیمات موضوعی – از موضوعات کلی تر به موضوعات جزئی وجزئی تر امکان پذیر است . به علاوه برای تسهیل بازیابی امکان جستجوی کلید واژه ای از موضوعات را نیز در اختیار می گذارد دارای دو شیوه جستجوی ساده و پیشرفته است و امکانات عملگهای منطقی ، جستجوی عبارت و کوتاه سازی واژه ها را عرضه می کند . نتایج جستجو به همراه توصیفی کوتاه از وب سایت های بازیابی شده ارائه می شود .

Infoseek : موتور جستجوInfoseek که با نام GONETWORK نیز شناخته می شود شامل صفحات وب ، گروه های خبری ، راهنما و نشانی های پست الکترونیکی افراد و سازمان ها ، برخی از سایتهای انتخابی پرسش و پاسخ های متداول می باشد . پایگاه اطلاعاتی این موتور جستجو به طور روزانه روز آمد می شود

● نقش واهمیت موتورهای جستجوگراینترنتی

کاربران اینترنتی و نیز اضافه شدن قارچی شکل بر تعداد وبلاگها و وب سایتها ، از هیچ کاربری انتظار نمی رود که آدرسهای بسیاری از سایتها را به خاطر داشته باشد. در این میان آنچه که به کاربران کمک شایانی برای دست یابی به سایتها یا موضوعات خاص می نماید همین موتورهای جستجو است. شاید به جرات بتوان گفت که بدون موتورهای جستجو، وب تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروزین خود دست می یافت و به همان نسبت کاربران از درصد احتمال کمتری برای توفیق در یافتن اطلاعات مورد درخواست برخوردار بودند.

دکتر زارعیان مدرس علوم ارتباطات در نشست تخصصی &#۰۳۹;نقش موتورهای جستجو در شکل دهی افکار عمومی&#۰۳۹در خصوص اهمیت موتورهای جستجو در استفاده از اینترنت اظهارداشته است: «پرطرفدارترین بخش اینترنت پس از نامه های الکترونیکی، موتورهای جستجو هستند و بر اساس آمارهای جهانی ارائه شده، در سال ۲۰۰۷ از مجموع کاربران اینترنت حدود ۵۷ درصد حداقل یک بار وارد موتورهای جستجو می شوند و ۹۳ درصد از خریداران کالا و خدمات برای یافتن سایت مورد نظر خود از موتورهای جستجو استفاده می کنند. به طور متوسط ۷۵ تا ۸۰ درصد بازدیدهایی که از یک وب سایت صورت می گیرد از درگاه موتورهای جستجو عبور کرده و این موتورها ۸۵ درصد از ترافیک هدفمند در اینترنت را موجب می شوند».(سایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی)

به جز خدماتی که موتورهای جستجو به کاربران ارائه می دهند اعم از امکان جستجوی ساده برای دست یابی به اطلاعات در اسرع زمان، این موتورها متناسب به قدرتی که اکنون در فضای مجازی و وب یافته اند ، از جنبه های دیگر نیز دارای اهمیت می باشند.

۱نقش موتورهای جستجو در تاثیر بر افکارعمومی

امروزه موتورهای جستجو را موثر بر افکار عمومی می دانند. مبین این حقیقت نگرانی و واهمه ای است که برخی دولتها را ناشی از قدرت و تاثیر این موتورها بر افکار عمومی فراگرفته به طوری که آنها را وادار کرده است تا با مسئولان و سیاستگزاران موتورهای جستجوگر وارد مذاکره شده یا بعضا دچار کشمکشهایی با آن شده اند.

«گردانندگان موتورهای جستجو برنامه های خود را با توجه به این واقعیت، سازمان داده و اطلاعات مربوط برخی از کلمات و عبارات در صفحات اولیه را به گونه ای ارائه می کنند که متناسب و همسو با اهداف سیاسی، اقتصادی آنها باشد. بهره گیری از تبلیغات، تکرار، دسته بندی مطالب ، بمباران خبری در اینترنت، ارائه آمار، ارائه جذاب و دیدنی و استفاده تبلیغاتی از پست های تبلیغاتی را از شیوه های رایج اثرگذاری بر افکار عمومی در دنیای مدرن است. صاحبان قدرت هرگاه بخواهند موضوعی را به عنوان مهمترین دغدغه افکار عمومی جهان معرفی کنند ناگزیر به استفاده از قابلیت های اینترنت و موتورهای جستجوگر برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی هستند» (سایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی).

Pierre LAZULAY در مقاله ای تحت عنوان «گزینه‌های بی‌سروصدای موتورهای جستجو» به عملکرد موتورهای جستجوگری اشاره می کند که در خدمت لابی های گوناگون قرار دارند و با ظاهری بی طرف کابران را به سمت سایتها یا اطلاعاتی هدایت می کنند که به ظاهر برای کاربران مفید است ولی در نهایت به نفع هدایتگر عمل می شود. وی به تلاش صاحبان قدرت و سرمایه برای مشروع جلوه دادن برخی موضوعات حساس همچون چالشهای اسراییل و فلسطین و... اشاره می کند و می افزاید: در این روند ‹ هر یک از طرفین سعی دارند تا ایدئولوژی خود را از نگاه گوگل "مشروع‌تر" جلوه دهند. تا جائی که مسئول یک سایت اینترنت مرجع از دریافت پیامی عجیب از طرف یک واسطه تجاری متعجب شده بود: "من خواهان خریداری ارتباط هایپرتکست موجود در سایت شما هستم تا برای سایتهای مشتریان خود تبلیغ کنم. احتیاجی نیست که این ارتباطات بطور خاص روی سایت شما نمایش داده شود چرا که ما به دنبال افزایش مستقیم بازدید از این طریق نیستیم. از آنجائیکه سایت شما از طرف موتورهای جستجو مورد استقبال قرار دارد، این ارتباطات امکان افزایش بازدید از این سایتها را روی موتورهای دیگر مهیا می‌سازد"› (سایت mondediplo).

۲نقش موتورهای جستجو در فعالیتهای تجاری

کسانی که تجربه ای در تجارت الکترونیک دارند ، سه عامل را برای موفقیت در دنیای تجارت Online ضروری می دانند : آوردن بیننده به سایت - آوردن بیننده به سایت - آوردن بیننده به سایت .

فرقی نمی کند که سایت چه می فروشد و چه خدماتی ارایه می دهد : اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است ، باید بیننده داشته باشد .

تعداد بینندگان یک سایت ، برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب می باشد ، سایتی که بیننده ندارد ، بدون شک مرگی online را تجربه می کند (سایت baridco). تعداد مدیران و طراحان خبره وب به خوبی می دانند که فقط طراحی یک وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست بلکه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب کرد. بینندگان تنها به دنبال رفع نیازهای اطلاعاتی خود می باشند و وظیفه ندارند به هر قیمتی که وارد هر سایتی شوند.

در این میان موتوهای جستجو، ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها، کالا یا خدمات مورد نیاز خود را می‌یابند. البته تنها رده‌های بالای نتایج جستجو هستند که مورد توجه کاربران قرار می گیرند و آنها به سایت‌های لیست شده در این رتبه‌ها مراجعه می کنند. بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد ۱۰ رتبه اول نتایج جستجو می تواند خواسته آنها را برآورده کند و هنوز هم علاقه دارند که تنها ۱۰ سایت اول در نتایج جستجو را مرور کنند.

بینندگانی که موتورهای جستجو روانه سایت‌ها می‌کنند، به احتمال زیاد مخاطبان اصلی سایت مورد نظر می‌باشند و این در حالی است که هزینه چندانی نیز صرف آوردن آنان به سایت نشده است. آمارهای ارایه شده از رفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایتهایی ‌که در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گیرند، بخش مهمی از کاربران مخاطب خود را از دست می دهند. یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد اما تعداد بینندگان گروه مخاطب آن است که موفقیت سایت را رقم می زند. زیرا در اغلب موارد این بینندگان مخاطب سایت هستند که از سایت چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارایه شده می خواهند. امروزه تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجو هماهنگ کرده است. زیرا رتبه های بالاتر مستقیما به فروش بیشتر، تعبیر می شوند. شم بازاریابی حکم می کند که همواره بازاریابان در جایی حضور داشته باشیم که مشتری آنجاست. اگر بازاریاب آنجا نباشد رقیب آنجا خواهد بود. به تقدیر بازاریابی با موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) دو هدف عمده زیر را دنبال می کند:۱. حضور در جاهایی که خریداران آنجا هستند. ۲. بالاتر بودن از رقبا بودن ( کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا) . اینگونه از بازاریابی شامل فعالیتهای مختلفی می باشد که از مهمترین فعالیتهای آن، بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) می باشد. در حقیقت موتورهای جستجو از مهمترین بینندگان هر سایتی هستند. سایتها باید برای موتورهای جستجو هم بهینه سازی گردد. به عنوان مثال مرورگرها می توانند صفحات را با وجود بعضی از خطاها در کدهای آنها، به کاربران نمایش دهند اما موتورهای جستجو تا این حد مهربان نیستند. خوشبختانه توجه به موتورهای جستجو در طراحی سایت، آنرا برای کاربران سایت هم قابل استفاده تر می کند. بهینه سازی سایت به معنای به کارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلکه در اغلب موارد به کارگیری و اعمال تغییرات کوچک و ساده در سایت است که معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایتها در موتورهای جستجو دارند.

ضریب نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جستجو مهم و عمده، بایگانی شدن هر چه بیشتر صفحات سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه های اول تا پنجم نتایج جستجوی آنهاست.

متخصصین بسیاری در تلاش‌اند تا الگوریتم و پارامترهای مورد توجه موتورهای جستجو را شناسایی کنند تا بتوانند به کمک آنها به رتبه‌های بالاتری دست یابند و شانس خود را در کسب درآمد بیشتر، افزایش دهند.

البته به موازات آنها، موتورهای جستجو نیز روز به‌ روز الگوریتم های خود را هوشمندتر کرده و بر اقدامات امنیتی برای حفاظت از الگوریتم‌هایشان می‌افزایند. چیزی که امروزه این متخصصان با تاکید بر آنها قصد بهبودی رتبه های سایت های خود را دارند، تنها تجربه است و نه یافته های علمی ثابت شده از اسرار بسیار موتورهای جستجو.(سایت فری دانلود).

۳اهمیت موتورهای جستجو به عنوان یکی از ابزار سلطه

در بحث روابط دولتها با یکدیگر در سطح بین المللی و تامین هدفهای ملی آنها ۴ طریق کلی وجود دارد: روابط دیپلماسی، اقتصادی، نظامی و بعد چهارم که بعد مخفی یا نامرئی است همان فعالیتهای اطلاعاتی است. قالب اخیر به طور دقیقتر، بحث جمع‌آوری اطلاعات محرمانه، به منظور تقویت سازمان‌های سیاسی و نظامی کشورها و کمک به برتری وضعیت آنها در برابر کشورهای دیگر را شامل می‌گردد. که این بحث با توجه به نیاز اطلاعاتی شدید افراد در مراجعه به سایتهای اینترنتی و فضاهای مجازی کاملا مصداق عملی می یابد.

در چنین شرایطی بدیهی است ، کشورهایی که در زمینه مطبوعات، سینما، رادیـــــو و تلویزیون و نیز ماهواره‌های پخش مستقیم تلویزیون و شبکه‌های اطلاعات الکترونیکی از امکانات بیش‌تری برخوردارند، در صحنه روابط بین‌المللی و به ویژه در استفاده از ارتباطات برای پیشبرد سیاست خارجی و دیپلماسی ملی نیز موفق‌ عمل نمایند، به طوری که هم زمینه سلطه سیاسی خود را فراهم می سازند و هم اهداف فرهنگی و اقتصادی خود را سامان می دهند (سایت دنیای کامپیوتر و ارتباطات)

دکتر امیرمسعود امیر مظاهری 
http://pr-so.blogfa.com



سخن روز
 تمامیِ خیر و خوبی در بریدن طمع و چشم نداشتن به آنچه که در دستان مردم جمع شده، است. "امام سجاد (ع)"
تعداد بازدید دیروز: 56 بازدید
تعداد بازدید یکتای دیروز: 24 بازدید
تعداد بازدید امروز: 44 بازدید
تعداد بازدید یکتای امروز:   19 نفر
تعداد بازدید هفته:  538 نفر
تعداد بازدید ماه:  1671 نفر
 
خانه | پشتبانی .کلیه حقوق برای شرکت آوین تراکنش پرداز محفوظ میباشد
Copyright © avinco.ir. All rights reserved. Design by Stylish Website Templates